|
# 's-Graveland 5 kon vandaag weer
genieten van de zondagsrust. De geplande wedstrijd tegen Laren'99 was om
vooralsnog onduidelijke redenen uitgesteld. Jammer, maar die houden we
nog tegoed. Alle tijd om vandaag weer de ogen te richten op de
Olympische winterspelen.
Natuurlijk
bleef de gouden medaille van Marianne Timmer niet onopgemerkt. Leuk voor
d'r. Qua presentatie op het web kan Marianne echter niet tippen aan
Erica Terpstra. Niet een een eigen website, maar samen met haar vriend
Henk Timmer iets in elkaar laten draaien (www.timmerentimmer.com).
Dan is de website van haar fanclub nog een stuk leuker. Daar vind je
bijvoorbeeld foto's van Marianne en Imca marina. (www.mariannetimmer.demon.nl).
Op de webredactie
kijken we vooral uit naar de finales Curling. Zeker als spelregels goed
kent is het een superspectaculaire sport. Voor de bezoekers die de
spelregels van Curling niet kennen volgen ze hier in een nutshell.
Curling is een ijssport
waarbij zware, granieten schijven (stones) over het ijs worden geschoven
naar een doel (dolly), het middelpunt van een aantal cirkels. De
curlingbaan is 42,06 m lang, terwijl de middelpunten van de cirkels aan
elke uiteinden van de baan 34,75 m uit elkaar liggen. De breedte van de
baan is ruim 4 m. De stones wegen ca. 20 kg en hebben een omtrek van ten
hoogste 92 cm en een hoogte van 11 cm. Curling wordt gespeeld door twee
partijen van elk vier spelers; elke speler heeft twee stones. Men moet
de stone van de werplijn af in één keer binnen de cirkels aan de
andere zijde van de baan schuiven en wel zo dicht mogelijk bij het
middelpunt. Een partij verdient een punt voor elke stone die binnen de
cirkels en dichter bij het middelpunt van deze cirkels komt dan een
stone van de tegenpartij. Een curlingwedstrijd bestaat meestal uit tien
partijen (ends genaamd). Na een end liggen de stones dus aan één zijde
van de baan en begint men vandaar aan een volgende end naar de andere
cirkels. Op de baan staat ook een werplijn (foot line) vanwaar de speler
zijn stones speelt. Wanneer een speler vanaf de werplijn speelt, staat
in de cirkels aan de andere zijde, het huis genaamd, de aanvoerder (skip)
van dit team die aangeeft welk effect de speler de stone moet geven om
op de door de skip gevraagde plaats te komen liggen en de skip geeft ook
aan twee andere teamgenoten hoe hard of waar ze moeten vegen om de stone
op de goede plek te leiden. Het team dat aan het eind de meeste punten
heeft, heeft gewonnen.
|